Jaunumi no Latvijas poligrāfijas, iepakojuma un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekta, septembris 2025

“Kopā pie Doma”: literatūra, inovācijas un grāmatu nozare vienuviet

Šovasar Doma laukumā Rīgā atklāts interaktīvs vides objekts “Kopā pie Doma”, kas aicina pilsētas iedzīvotājus baudīt grāmatu lasīšanu un iegrimt literatūras pasaulē. Projekts turpina Rīgas pašvaldības un Latvijas Nacionālās bibliotēkas iniciatīvu, un līdz pat oktobra beigām šī lasītava piedāvās īpašu pasākumu programmu, ko īsteno kustība “Laiks lasīt”.

“Lasīšana mūsdienu steidzīgajā ikdienā kļuvusi par īstu luksusu – tā ir miera un klusuma osta, kur iespējams atjaunoties un gūt patiesu prieku,” uzsver rakstniece un kustības “Laiks lasīt” idejas autore Inga Grencberga. Kustība apvieno rakstniekus, grāmatu vēstnešus, izdevējus un lasītājus visā Latvijā, organizējot pasākumus gan Rīgā, gan reģionos. Interaktīvais objekts piedāvā ne tikai lasīšanas telpu, bet arī grāmatu plauktus, kas veltīti grāmatniecības jubilejas ciklam “Latviešu grāmatai 500”.

Programma ietvers dažādus pasākumus: ģimeņu un bērnu dienas ar radošām darbnīcām, grāmatu maiņas punktiem un lasījumiem; skolēnu dienas ar radošām nodarbībām un vakara sarunām par grāmatām un dzīves pieredzi; grāmatu klubiņu tikšanās, kuras palīdz izveidot savu lasītāju kopienu ar dažādu tematiku literatūru; diskusijas un lasījumus par tēvu lomu lasīšanā; vakara sarunas par vieglās valodas nozīmi un tās izmantojumu; meistarklases blogeriem un grāmatu randiņi literatūras cienītājiem; kā arī literāri un vizuāli bagāts šausmu vakars gada tumšākajā laikā.

“Kopā pie Doma” nav tikai lasītava – tā ir vieta, kur literatūra satiekas ar pilsētas ikdienu, popularizējot lasīšanu un veicinot lasītprieku dažādās sabiedrības grupās. Projekts palīdz grāmatu nozarei būt redzamai plašākai sabiedrībai, stiprina vietējo autoru un izdevēju atpazīstamību un parāda, kā inovatīvi risinājumi pilsētvidē var papildināt tradicionālo lasīšanas pieredzi.

Avots: lnb.gov.lv


“Tipogrāfija “Print Group”: no reklāmas materiāliem līdz pārtikas iepakojumam Latvijā”

Romans Astapovs
SIA “IBC Print Baltic”
Uzņēmuma vadītājs

Kādos virzienos specializējas tipogrāfija “Print Group”?

Strādājam poligrāfijas segmentā. Pārsvarā mums ir trīs virzieni: pirmkārt, reklāmas materiālu ražošana, otrkārt, izdevniecības segments – grāmatas mīkstajos un cietajos vākos, un, treškārt, iepakojums.

Esam vidēji mazs uzņēmums, taču tehnoloģijas, ko esam ieviesuši, ir tādas pašas kā lielajiem uzņēmumiem. Mums ir diezgan liela automatizācija sākotnējo failu pārbaudes stadijā, mums ir augstas prasības pret kvalitāti, ko ieviešam mūsu iekšējos procesos. Tas viss ļauj strādāt profesionāli, ātri un kontrolēt katru soli ražošanas procesā.

Mēs skatāmies ne tikai uz to, kas notiek Latvijā, bet cenšamies apmierināt jebkuru klientu pieprasījumu. Pirms diviem gadiem sākām ražot papīra krūzītes pārtikas industrijai. Šeit pat Latvijā mēs visu darām paši – no dizaina izstrādes līdz iepakojumam. Visi procesi ir centralizēti un notiek uz vietas, bez nepieciešamības sūtīt no Ķīnas, Polijas vai Lietuvas. Esam ļoti lepni, ka esam pirmie, kas šādu ražošanu uzsākuši tieši Latvijā.

Kā Jūs vērtējat poligrāfijas nozares attīstības perspektīvas un izaicinājumus Latvijā?

Pašreizējais nozares virziens ir saistīts ar papīra produkcijas samazināšanu. Ja skatāmies globāli, šo tēmu var sadalīt iekšējā jeb lokālajā tirgū un pasaules tirgū.

Protams, pasaules pārtikas segmentā notiek strauja attīstība, un iepakojuma segments aug tam līdzi. Līdz ar to šobrīd sarūk reklāmas materiālu un izdevniecības tirgus, jo grāmatas arvien biežāk ir digitālas. Taču, strauji attīstoties pārtikas segmentam, pieaug pieprasījums pēc papīra iepakojuma.

Kādi faktori apgrūtina darbinieku apmācību nodrošināšanu uzņēmumos Latvijā?

Galvenais izaicinājums ir nodrošināt, lai uzņēmumam vispār būtu, ko mācīt – lai ir cilvēki. Jo cilvēkresursu problēma pastāv ne tikai Latvijā, bet arī pasaules mērogā.

Nākamais izaicinājums ir darbinieku attieksme. Ne vienmēr darbinieki ir gatavi mācīties un apgūt jaunas prasmes, un dažkārt pat rodas pretestība. Līdz ar to uzņēmumam jārēķinās, ka darbinieki ne vienmēr izprot mācību nepieciešamību.

Kā nozares līmenī izvērtēt darbinieku apmācību ietekmi uz uzņēmumu rezultātiem?

To iespējams novērtēt pēc produkta apgrozījuma pieauguma, klientu atgriezeniskās saites un apmierinātības anketām. Šie rādītāji ļauj saprast, vai izvēlētais mācību kurss ir bijis noderīgs, lietderīgs un vai tas sniedzis reālu ieguldījumu uzņēmuma darbībā.


Kursa nosaukums: “Snieguma vadība”

Pasniedzēja:
Anita Kalniņa
FranklinCovey
Trenere un koučs

Mūsdienās vadītāji nereti koncentrējas uz darbinieku sniegumu vērtēšanu, taču ilgtermiņa rezultātus nodrošina tieši snieguma vadība – jēgpilnas, regulāras un strukturētas sarunas ar darbiniekiem, kas balstītas uzticībā un vērstas uz attīstību. Vadītāji, kuri pārzina šo pieeju, spēj panākt lielāku darbinieku iesaisti, izaugsmi un noturību.
“Snieguma vadība” ir treniņš, kas palīdz vadītājiem attīstīt prasmes un domāšanu, un izmantot rīkus, lai efektīvi vadītu regulāras 1:1 sarunas, definētu attīstības mērķus un stiprinātu atgriezeniskās saites kultūru komandā.

Šis treniņš ir piemērots vadītājiem, kuri:

  • Vēlas uzlabot 1:1 komunikāciju ar saviem darbiniekiem;
  • Meklē rīkus, kā sasaistīt darbinieku izaugsmi ar komandas rezultātiem;
  • Vēlas attīstīt prasmi sniegt atbilstošu, bet izaicinošu atgriezenisko saiti;
  • Ir gatavi radīt vidi, kur attīstība kļūst par ikdienas kultūru.

Darba metode: Mini lekcijas, situāciju analīze, diskusijas, praktiskie darbi.



2025.gada pavasarī tika aktualizēta Latvijas virzība uz digitālās transformācijas mērķiem, kas cieši sasaistīti ar Eiropas Savienības Digitālās desmitgades stratēģiju. Šajā kontekstā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietnieks digitālās transformācijas jautājumos Gatis Ozols uzsvēra:

“Latvija ir guvusi ievērojamus panākumus digitālo sabiedrisko pakalpojumu attīstībā, pārsniedzot ES vidējos rādītājus gan iedzīvotāju, gan uzņēmumu apkalpošanā. Ar skaidru apņemšanos turpināt virzību uz priekšu, valsts ar mērķtiecīgu stratēģiju un ievērojamu ieguldījumu palīdzību turpina attīstīt infrastruktūru, inovāciju vidi un iedzīvotāju digitālās prasmes.”

Avots: lvportals.lv



Efektīvas apmācību izvēles vadlīnijas

Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācija
Piedāvā apmācību projektu

“Latvijas poligrāfijas, iepakojuma un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekts”

Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/005

Projekts tiek īstenots līdz 2029. gada 31. decembrim

Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu: apmaciba@lpua.lv

Projekts balstīts uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas mērķiem:

  • Veicināt mūžizglītību
  • Nodrošināt elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas
  • Atbalstīt jaunu prasmju apguves nepieciešamību
  • Sekmēt profesionālo mobilitāti

Projekts tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansiālo atbalstu.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.